Jak zaplanować przeprowadzkę biura?
W ciągu ostatnich kilku lat zauważyliśmy, że zapotrzebowanie na elastyczność, produktywność i miejsce pracy, które wzmacnia kulturę firmy w hybrydowym świecie, zmusza firmy różnych rozmiarów do ponownego rozważenia swoich planów biurowych – a dla wielu oznacza to przenosiny.
Przeprowadzka biura niesie ze sobą nie tylko logistykę przenoszenia firmy z punktu A do punktu B, ale również zarządzanie interesariuszami, strategię miejsca pracy i plany ciągłości biznesowej, które trzeba uwzględnić długo przed tym, zanim pojawią się pudła i etykiety. Mając to wszystko na uwadze, nie dziwi fakt, że sam pomysł na znalezienie nowego miejsca pracy stał się synonimem niepewności i stresu.
Na szczęście pracowaliśmy nad niejedną przeprowadzką biura – więc jeśli zdecydowałeś, że nadszedł czas na przeprowadzkę i zastanawiasz się, od czego zacząć, przygotowaliśmy krok po kroku przewodnik, który pomoże Ci poradzić sobie z złożonościami związanymi z przeprowadzką.
Ile czasu zajmuje przeprowadzka biura?
Przeprowadzkę biura warto zaplanować około 12 miesięcy wcześniej dla projektu o powierzchni 10 000 stóp kwadratowych. Możesz zazwyczaj dodać lub odjąć sześć miesięcy na każde 5000 stóp kwadratowych. Jednak skala Twojego projektu zazwyczaj będzie decydować o tym, ile czasu zajmie planowanie, zarządzanie i zakończenie przeprowadzki.
Co muszę wiedzieć, zanim zacznę myśleć o przeprowadzce biura?
Najważniejszą rzeczą do zrobienia przed przeprowadzką biura jest sprawdzenie umowy najmu obecnej przestrzeni, aby zrozumieć swoje wymagania prawne i ustalić, kiedy możesz ją zakończyć. Większość umów najmu nieruchomości obowiązuje przez 5-10 lat, więc upewnij się, że sprawdzasz:
- Czy jest klauzula umożliwiająca jednostronne zerwanie umowy
- Kiedy wygasa obecny najem
- Wymagany okres wypowiedzenia
- W jaki sposób będziesz musiał złożyć wypowiedzenie
Sprawdzając powyższe w odniesieniu do obecnej przestrzeni, będziesz w stanie ustawić termin na swoją przeprowadzkę.
Krok 1: Określ budżety i koszty
Przeprowadzka biura prawdopodobnie będzie jednym z największych inwestycji, jakie Twoja firma podejmie i ze wszystkimi kosztami związanymi z budynkiem, opłatami logistycznymi i kapitałowymi może być bardzo łatwo przekroczyć budżet.
Podziel swoją przeprowadzkę na różne kategorie kosztów i staraj się uzyskać szereg wycen dla każdej z nich, aby sporządzić szczegółowy budżet całego projektu. Zazwyczaj zalecamy pięć głównych kategorii potencjalnych wydatków:
- Związane z budynkiem (np. czynsz, konserwacja, odszkodowania za zniszczenia)
- Opłaty konsultacyjne (np. agenci nieruchomości, porady prawne, audyty)
- Wydatki kapitałowe (np. wykończenie, infrastruktura IT, meble)
- Opłaty logistyczne (zarządzanie przeprowadzką)
- Koszty operacyjne (np. ubezpieczenia, szkolenie personelu)
W ramach tego kroku możesz także zastanowić się nad oszczędnościami, aby maksymalizować wartość i oszczędności z projektu. Mogą to być różne opcje najmu, zezwolenia (np. zrównoważone) lub wkłady właściciela.
Krok 2: Zbierz zespół
Przeprowadzka biura to wiele elementów, które wpływają na każdego w firmie. Aby zapewnić, że podejmowane są właściwe decyzje i że wszyscy pracują na rzecz jak najlepszego rezultatu, warto zdefiniować role i odpowiedzialności dla wszystkich kluczowych działów.
Te działy będą wyglądać inaczej dla każdej firmy, ale jako punkt wyjścia należy rozważyć, w jaki sposób każdy zespół będzie wpływał, jaką rolę będzie musiał odegrać i kto będzie głównym interesariuszem.
Krok 3: Wybierz partnera ds. projektowania i budowy
Po wybraniu budynku, zespół ds. projektowania i konstrukcji przekształci puste wnętrze w operacyjną przestrzeń dla Twojego zespołu. Ta transformacja to miejsce, gdzie większość Twoich kosztów zostanie wydana, więc ważne jest, aby mieć odpowiedni zespół.
Oto kilka rzeczy do rozważenia, szukając odpowiedniego partnera do wsparcia Twojej przeprowadzki:
- Czy pracują na ustalonym i przejrzystym budżecie?
- Czy oferują doradztwo w zakresie miejsca pracy jako część projektu projektowania?
- Czy gwarantują zakończenie na czas?
- Czy są finansowo stabilni?
- Czy mają przykłady wcześniejszych projektów podobnych do Twojego?
- Czy posiadają referencje środowiskowe?
- Czy są świadomi wymagań prawnych projektu?
- Czy mają ekspertów ds. BHP?
Krok 4: Przegląd wymagań dotyczących IT
Przeprowadzka IT będzie jednym z najważniejszych elementów, które trzeba rozwiązać podczas planowania przeprowadzki biura. Ze względu na harmonogramy związane z instalacją, zaleca się rozpoczęcie działań jak najwcześniej i współpracę z wewnętrznymi lub zewnętrznymi menedżerami projektów, aby zapewnić, że wszystko będzie gotowe od pierwszego dnia.
Twój plan przeprowadzki powinien obejmować (ale nie ograniczać się do):
- Wizyty na miejscu nowej przestrzeni w celu przeglądu wymagań
- Skontaktowanie się ze wszystkimi dostawcami przed przeprowadzką
- Audyt wszystkiego sprzętu i dokumentów
- Plan ciągłości działania firmy
- Oznaczanie wszystkiego (włącznie z kablami, monitorami i akcesoriami AV)
Zazwyczaj zalecamy miękkie wprowadzenie przed dniem przeprowadzki, a także utrzymanie planów awaryjnych do pracy zdalnej dla kluczowych pracowników, co również jest dobrym zabezpieczeniem na wypadek początkowych komplikacji.
Krok 5: Przeglądaj swoje potrzeby dotyczące przechowywania
Przechowywanie jest często pomijane podczas przeprowadzki biura, co powoduje problemy organizacyjne na dalszym etapie. Niezależnie od tego, czy chodzi o dokumenty, porządkowanie czy przechowywanie osobiste, warto zająć się tym przed przeprowadzką, co zwiększy efektywność i poprawi ogólne doświadczenie w nowej przestrzeni.
Sprawdź, ile obecnie używasz i zastanów się, czy wymagania mogą wzrosnąć w przyszłości. Jeśli sądzisz, że będziesz potrzebować więcej niż dostępne w nowej przestrzeni, rozważ opcje przechowywania zewnętrznego dla przedmiotów, których nie będziesz potrzebować na co dzień.
Krok 6: Komunikuj swoją przeprowadzkę
Przeprowadzka biura to ekscytujący czas dla firmy i jej pracowników, ale nowa lokalizacja i środowisko mogą potencjalnie wywołać niepokój i niepewność wśród pracowników. Aby zminimalizować to ryzyko, ważne jest, aby komunikować plany przeprowadzki zespołowi, gdy projekt się rozpocznie. Nie tylko ułatwia to sprawne przejście, ale daje również możliwość zaangażowania zespołów i znalezienia kreatywnych rozwiązań dla ich wymagań działowych.
W niektórych przypadkach przepisy prawa wymagają informowania interesariuszy o bezpośrednich zmianach dotyczących personelu, więc podczas komunikacji o przeprowadzce upewnij się, że skonsultujesz się także z jakimikolwiek organami nadzorczymi, członkami zarządu czy przedsiębiorstwami-matkami.
Krok 7: Wybierz mistrzów przeprowadzki
Mistrzowie przeprowadzki są ważnym elementem układanki przeprowadzki. W większych firmach zalecamy wybór mistrza z każdego działu, aby pomóc złagodzić naturalne obciążenie związane z przystosowaniem się do nowego biura.
Mogą być rozwiązaniem problemów dla reszty firmy przez pierwsze dni, wspierać ogólne przedstawienia nowej przestrzeni poprzez wycieczki po biurze dla różnych zespołów, aby pomóc im oswoić się z nowym otoczeniem.
Krok 8: Przygotuj się na dzień przeprowadzki
Przy tak wielu rzeczach do zarządzania w dniu przeprowadzki, kilka rzeczy zalecamy zrobić, aby uruchomienie było jak najbardziej płynne.
- Daj sobie wystarczająco dużo czasu na spakowanie – poproś przewoźników, aby dostarczyli pudła i skrzynki kilka dni wcześniej, aby wszyscy mieli wystarczająco dużo czasu na spakowanie osobistych rzeczy przed dniem przeprowadzki.
- Skonfiguruj przekierowania – poproś każdy dział o przejrzenie swojej listy dostawców i wysłanie przyjaznego przypomnienia tydzień wcześniej, aby wszystko było wysyłane do twojego nowego biura od pierwszego dnia.
- Oznacz wszystko – jeśli przeprowadzasz się do dużej przestrzeni na kilku piętrach, zalecamy format etykiet (takich jak imię, zespół i piętro).
Są różne kluczowe powody, dla których firma może rozważać przeniesienie swojej siedziby, ale bez względu na to, czy wynika to z decyzji strategicznej czy też jest rezultatem sytuacji ekonomicznej, nowa przestrzeń stanowi okazję do przekształcenia swojej firmy oraz odświeżenia procesów, nawyków i produktywności.
Szczegółowe zaplanowanie przeprowadzki biura to najlepszy sposób, aby upewnić się, że nowa przestrzeń może działać jako katalizator pozytywnych zmian już od pierwszego dnia.
Related Wpisy
5 Trendów biurowych na 2024 rok
Zapotrzebowanie na wysokiej jakości przestrzeń biurową uległo znaczącym zmianom w wyniku ewolucji podejścia firm do…
Zrównoważone budynki biurowe
Branża budowlana zazwyczaj obraca się wokół dwóch głównych elementów: czasu i budżetu. W przypadku projektów…